Guest Speakers IWoDA'25

Prof. Adriana Gewerc Barujel
Español
Adriana Gewerc Barujel es doctora en Pedagogía por la Universidad de Santiago de Compostela (España). Profesora Titular de Tecnología Educativa con acreditación a Cátedra en la misma universidad. Coordinadora del Grupo de investigación Stellae (GI143) http://stellae.usc.es y miembro de REUNI+D (https://reunid.eu/). Sus líneas de investigación de los últimos años están focalizadas en la inclusión de tecnologías en la enseñanza desde una perspectiva pedagógica. A las prácticas en entornos digitales y en ese contexto al análisis de la competencia digital de niños/as y adolescentes cruzado por el género y las condiciones sociales, políticas y económicas
Más información en disponible en: https://portal.reunid.eu/investigadores/70279/detalle
https://stellae.usc.es/index.php/es/8-actualidad/13-adriana-gewerc-barujel
English
Adriana Gewerc Barujel holds a PhD in Pedagogy from the University of Santiago de Compostela (Spain). Senior lecturer of Educational Technology with accreditation to Professor at the same university. Coordinator of the Stellae Research Group (GI143) http://stellae.usc.es and member of REUNI+D (https://reunid.eu/). Her lines of research in recent years have focused on the inclusion of technologies in teaching from a pedagogical perspective. Her research focuses on practices in digital environments and in this context on the analysis of the digital competence of children and adolescents crossed by gender and social, political and economic conditions.
Further information available here: https://portal.reunid.eu/investigadores/70279/detalle
https://stellae.usc.es/index.php/es/8-actualidad/13-adriana-gewerc-barujel

Prof. María de los Ángeles Gómez González
Español
María de los Ángeles Gómez González es Catedrática de Lengua y Lingüística Inglesa en la Universidad de Santiago de Compostela desde 2006, así como coordinadora del equipo de investigación Scimitar. Sus publicaciones, principalmente sobre la interfaz gramar-discurso y sobre ESL/EFL y la tecnología, incluyen artículos de investigación en revistas como Applied Linguistics, Discourse Studies, Language Sciences y Word, así como los siguientes libros: The Theme-Topic Interface (Benjamins, 2001), A New Architecture for Functional Grammar (Mouton de Gruyter, 2004), Studies in Functional Discourse Grammar (Peter Lang, 2005), The Dynamics of Language Use (Benjamins, 2005), Languages and Cultures in Contrast and Comparison, Current Trends in Contrastive Linguistics (Benjamins, 2008a, b), The Functional Perspective on Language and Discourse, Theory and Practice in Functional-Cognitive Space (Benjamins, 2014a, b), English Pronunciation for Speakers of Spanish (Mouton de Gruyter, 2016) y The Construction of Discourse as Verbal Interaction (Benjamins, 2018), además de EPSS Multimedia Lab, English Pronunciation for Speakers of Spanish: A Practical Course Toolkit.
Para más detalles, visite: https://investigacion.usc.gal/investigadores/59176/detalle
English
María de los Ángeles Gómez González is Full Professor of English Language and Linguistics at the University of Santiago de Compostela since 2006, as well as coordinator of the Scimitar research team. Her publications, mostly on the gramar-discourse interface and on ESL/EFL & technology, include research articles in such journals as Applied Linguistics, Discourse Studies, Language Sciences and Word, as well as the following books: The Theme-Topic Interface (Benjamins, 2001), A New Architecture for Functional Grammar (Mouton de Gruyter, 2004), Studies in Functional Discourse Grammar (Peter Lang, 2005), The Dynamics of Language Use (Benjamins, 2005), Languages and Cultures in Contrast and Comparison, Current Trends in Contrastive Linguistics (Benjamins, 2008a, b), The Functional Perspective on Language and Discourse, Theory and Practice in Functional-Cognitive Space (Benjamins, 2014a, b), English Pronunciation for Speakers of Spanish (Mouton de Gruyter, 2016) and The Construction of Discourse as Verbal Interaction (Benjamins, 2018), as well as EPSS Multimedia Lab, English Pronunciation for Speakers of Spanish: A Practical Course Toolkit.
For further details, visit: https://investigacion.usc.gal/investigadores/59176/detalle

Dr José Carlos López Ardao
Español
José Carlos López Ardao es doctor Ingeniero de Telecomunicación y Profesor Titular de Universidad en la Escuela de Ingeniería de Telecomunicación de la Universidad de Vigo. Su campo de investigación estuvo siempre relacionado con las redes de ordenadores, en el que tiene escrito numerosos trabajos de investigación en revistas de prestigio internacional. Pero en los últimos 12 años empezó a trabajar e investigar y publicar trabajos también en el ámbito de la innovación educativa y, de manera más concreta, en la aplicación de las redes sociales, la gamificación y el modelo de aula invertida en la docencia. Por otra parte, ha impartido, e imparte en la actualidad, numerosos cursos de formación a profesorado en los citados ámbitos.
Web: https://netlab.det.uvigo.es/jardao
English
José Carlos López Ardao holds a PhD in Telecommunications Engineering and tenured lecturer at the School of Telecommunications Engineering of the University of Vigo. His field of research has always been related to computer networks, in which he has written numerous research papers in prestigious international journals. But in the last 12 years he started to work and research and publish papers also in the field of educational innovation and, more specifically, in the application of social networks, gamification and the flipped classroom model in teaching. On the other hand, he has taught, and currently teaches, numerous teacher training courses in the aforementioned areas.
Web: https://netlab.det.uvigo.es/jardao

Dr José Ramón Calvo-Ferrer
La enseñanza de la lengua inglesa a través de nuevas tecnologías, gamificación y aprendizaje basado en videojuegos
Español
La enseñanza de la lengua inglesa a través de nuevas tecnologías, gamificación y aprendizaje basado en videojuegos
La enseñanza de lenguas ha experimentado una enorme evolución desde sus postulados iniciales hasta la actualidad. La expansión y utilización de los ordenadores en el aprendizaje de lenguas dio lugar al Computer Assisted Language Learning (Butler-Pascoe, 2011) y, posteriormente, al communicative CALL y a programas de aprendizaje de lenguas encaminados al desarrollo y refuerzo de varias destrezas, especialmente el listening, reading y writing. Con el auge de Internet, el aprendizaje de lenguas se orientó hacia un modelo basado en lo multimedia mediante tareas o tasks y el aprendizaje basado en proyectos (Rasti-Behbahani & Shahbazi, 2020), conocido como integrative CALL (Calvo-Ferrer et al., 2016), así como, gracias a teléfonos móviles y tablets, hacia modalidades de aprendizaje ubicuo englobadas en el denominado Mobile Application Language Learning (Malliet & de Meyer, 2005). El resultado de esta transición de métodos y enfoques se evidencia en nuevos modelos de enseñanza y en la difusión creciente de nuevas herramientas y metodologías basadas en el juego, tales como videojuegos y juegos serios. En línea con ello, los videojuegos han despertado el interés de numerosos investigadores y educadores, en un intento de dotar a la docencia y la formación de sus características lúdicas. Numerosos estudios han puesto de relieve además el efecto positivo de los videojuegos en la motivación y en los resultados de aprendizaje en el ámbito de lenguas extranjeras (Calvo-Ferrer, 2017, 2023; Ebrahimzadeh & Alavi, 2017; Erhel & Jamet, 2013), abogando por el desarrollo de juegos que ofrezcan al alumnado contextos en los que poder poner en práctica destrezas lingüísticas de forma motivadora y significativa (Chiu et al., 2012; Hainey et al., 2016; Zeng et al., 2020). En línea con todo ello, esta presentación pretende analizar las necesidades formativas del alumnado en materia lingüística desde una perspectiva competencial, así como ofrecer una visión de la evolución de las distintas tecnologías educativas en relación con los procesos de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras, haciendo especial hincapié en videojuegos convencionales y juegos serios y, por similitud, observando el modo en que los distintos principios de la gamificación pueden contribuir a la mejora de esta destreza, analizando videojuegos como The Conference Interpreter, Subtitle Legends y The Woods, y mostrando distintos resultados alcanzados en materia investigadora.
Referencias:
Butler-Pascoe, M. E. (2011). The History of CALL. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching, 1(1), 16–32. https://doi.org/10.4018/ijcallt.2011010102
Calvo-Ferrer, J. R. (2017). Educational games as stand-alone learning tools and their motivational effect on L2 vocabulary acquisition and perceived learning gains. British Journal of Educational Technology, 48(2), 264–278. https://doi.org/10.1111/bjet.12387
Calvo-Ferrer, J. R. (2023). Videojuegos para el desarrollo de la competencia traductora en el Espacio Europeo de Educación Superior. Tirant Lo Blanch.
Calvo-Ferrer, J. R., Melchor-Couto, S., & Jauregi, K. (2016). Multimodality in CALL. ReCALL, 28(3), 247–252. https://doi.org/10.1017/S0958344016000136
Chiu, Y. H., Kao, C. W., & Reynolds, B. L. (2012). The relative effectiveness of digital game-based learning types in English as a foreign language setting: A meta-analysis. British Journal of Educational Technology, 43(4), 104–107. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01295.x
Ebrahimzadeh, M., & Alavi, S. (2017). The Impact of Mobile Game-Based Language Learning Apps on EFL Learners’ Motivation. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 6(4), 52–62. https://doi.org/10.7575/AIAC.IJALEL.V.6N.4P.52
Erhel, S., & Jamet, E. (2013). Digital game-based learning: Impact of instructions and feedback on motivation and learning effectiveness. Computers and Education, 67, 156–167. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.02.019
Hainey, T., Connolly, T. M., Boyle, E. A., Wilson, A., & Razak, A. (2016). A systematic literature review of games-based learning empirical evidence in primary education. Computers & Education, 102. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.09.001
Malliet, S., & de Meyer, G. (2005). The History of the Video Game. In J. Raessens & J. Golsdtein (Eds.), Handbook of Computer Game Studies (pp. 23–45). The MIT Press.
Rasti-Behbahani, A., & Shahbazi, M. (2020). Investigating the effectiveness of a digital game-based task on the acquisition of word knowledge. Computer Assisted Language Learning. https://doi.org/10.1080/09588221.2020.1846567
Zeng, J., Parks, S., & Shang, J. (2020). To learn scientifically, effectively, and enjoyably: A review of educational games. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 186–195. https://doi.org/10.1002/HBE2.188
José Ramón Calvo-Ferrer es Doctor en Traducción e Interpretación por la Universidad de Alicante, en cuyo Departamento de Filología Inglesa imparte docencia desde 2008. Su investigación se centra en el uso de las nuevas tecnologías en general y los videojuegos en particular para el aprendizaje de lenguas extranjeras y la formación de traductores e intérpretes. Ha publicado sobre videojuegos, traducción y enseñanza de lenguas en distintas revistas especializadas (British Journal of Educational Technology, ReCALL, etc.) y es profesor visitante de la universidad de Essex, donde imparte charlas sobre lengua, traducción y videojuegos.
English
Teaching English through New Technologies, Gamification, and Game-Based Learning
Language teaching has undergone substantial evolution from its initial frameworks. The integration of computers into language learning marked the advent of Computer Assisted Language Learning (CALL) (Butler-Pascoe, 2011) and later progressed to communicative CALL, where language programmes emphasised the development of skills such as listening, reading, and writing. With the rise of the internet, language learning shifted towards multimedia-based models using task-based and project-based learning (Rasti-Behbahani & Shahbazi, 2020), also known as integrative CALL (Calvo-Ferrer et al., 2016). Moreover, mobile phones and tablets have facilitated Mobile Application Language Learning, enabling more ubiquitous learning modalities (Malliet & de Meyer, 2005). This transition across methods and approaches has led to the development of new teaching models, increasingly incorporating game-based tools and methodologies, including video games and serious games. Video games, in particular, have sparked interest among researchers and educators seeking to bring playful elements into language teaching and learning. A growing body of research highlights the positive effects of video games on motivation and learning outcomes in foreign language contexts (Calvo-Ferrer, 2017, 2023; Ebrahimzadeh & Alavi, 2017; Erhel & Jamet, 2013), advocating for games that provide students with meaningful contexts in which to practise language skills in an engaging way (Chiu et al., 2012; Hainey et al., 2016; Zeng et al., 2020). This presentation aims to examine students’ training needs in English language skills from a competence-based perspective. It will provide an overview of the evolution of educational technologies as applied to foreign language learning processes, with a particular focus on mainstream video games and serious games, and explore how gamification principles can enhance language competence. Specific examples, such as The Conference Interpreter, Subtitle Legends, and The Woods, will be analysed, showcasing various research findings on the efficacy of these tools in language education.
Keywords: autonomous learning, generative AI, language acquisition, digital tools, self-directed practice
References:
Butler-Pascoe, M. E. (2011). The History of CALL. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching, 1(1), 16–32. https://doi.org/10.4018/ijcallt.2011010102
Calvo-Ferrer, J. R. (2017). Educational games as stand-alone learning tools and their motivational effect on L2 vocabulary acquisition and perceived learning gains. British Journal of Educational Technology, 48(2), 264–278. https://doi.org/10.1111/bjet.12387
Calvo-Ferrer, J. R. (2023). Videojuegos para el desarrollo de la competencia traductora en el Espacio Europeo de Educación Superior. Tirant Lo Blanch.
Calvo-Ferrer, J. R., Melchor-Couto, S., & Jauregi, K. (2016). Multimodality in CALL. ReCALL, 28(3), 247–252. https://doi.org/10.1017/S0958344016000136
Chiu, Y. H., Kao, C. W., & Reynolds, B. L. (2012). The relative effectiveness of digital game-based learning types in English as a foreign language setting: A meta-analysis. British Journal of Educational Technology, 43(4), 104–107. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01295.x
Ebrahimzadeh, M., & Alavi, S. (2017). The Impact of Mobile Game-Based Language Learning Apps on EFL Learners’ Motivation. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 6(4), 52–62. https://doi.org/10.7575/AIAC.IJALEL.V.6N.4P.52
Erhel, S., & Jamet, E. (2013). Digital game-based learning: Impact of instructions and feedback on motivation and learning effectiveness. Computers and Education, 67, 156–167. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.02.019
Hainey, T., Connolly, T. M., Boyle, E. A., Wilson, A., & Razak, A. (2016). A systematic literature review of games-based learning empirical evidence in primary education. Computers & Education, 102. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.09.001
Malliet, S., & de Meyer, G. (2005). The History of the Video Game. In J. Raessens & J. Golsdtein (Eds.), Handbook of Computer Game Studies (pp. 23–45). The MIT Press.
Rasti-Behbahani, A., & Shahbazi, M. (2020). Investigating the effectiveness of a digital game-based task on the acquisition of word knowledge. Computer Assisted Language Learning. https://doi.org/10.1080/09588221.2020.1846567
Zeng, J., Parks, S., & Shang, J. (2020). To learn scientifically, effectively, and enjoyably: A review of educational games. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 186–195. https://doi.org/10.1002/HBE2.188
José Ramón Calvo-Ferrer holds a PhD in Translation and Interpreting from the University of Alicante, Spain, where he has taught various modules on Translation, English, and teacher training since 2008. His research interests focus on ICT in general and video games in particular for second language learning and translator training. He has published widely on the topics of video games, translation, and second language acquisition and is a Visiting Lecturer at the Department of Language and Linguistics at the University of Essex, where he delivers lectures and workshops on video games and translation.

Prof. Jose Belda-Medina
La IA generativa en la educación: el desarrollo de las habilidades tecnológicas y pedagógicas del profesorado
Español
La IA generativa en la educación: el desarrollo de las habilidades tecnológicas y pedagógicas del profesorado
Esta presentación está diseñada para proporcionar a los docentes las competencias tecnológicas y los conocimientos pedagógicos necesarios para integrar de manera efectiva herramientas de IA generativa en el aula. Numerosas aplicaciones de IA generativa, como ChatGPT, Tome, Curipod y Almanack, ofrecen actualmente formas innovadoras de involucrar al alumnado en el aprendizaje, desde la creación de contenido interactivo y la simulación de conversaciones hasta la personalización de la retroalimentación, transformando así los métodos educativos tradicionales (Pack & Maloney, 2023). Varios estudios recientes demuestran que estas herramientas pueden apoyar las habilidades lingüísticas fundamentales, como la expresión oral, la comprensión auditiva, la lectura y la escritura, permitiendo a los docentes adaptar la enseñanza a las diversas necesidades de aprendizaje de los estudiantes (Creely, 2024; Law, 2024). No obstante, la integración de la IA también presenta desafíos, como equilibrar su uso con las prácticas de enseñanza convencionales, asegurar la privacidad de los datos y fomentar un uso ético en el aula. A través de actividades prácticas, los educadores se familiarizarán con diversas herramientas de IA, explorando diferentes aplicaciones para la evaluación y proporcionando retroalimentación sobre la corrección gramatical, la coherencia y el uso de vocabulario, sin que esto reemplace el análisis del docente. La sesión también abordará mejores prácticas para la formulación de instrucciones y la planificación de lecciones que personalicen el aprendizaje mediante IA. En última instancia, el taller tiene como objetivo ayudar a los educadores a construir un conjunto de herramientas prácticas que les permita crear entornos de aprendizaje inspiradores, adaptativos e inclusivos.
Referencias:
Pack, A., & Maloney, J. (2023). Potential affordances of generative AI in language education: Demonstrations and an evaluative framework. Teaching English with Technology, 23(2), 4-24.
Law, L. (2024). Application of generative artificial intelligence (GenAI) in language teaching and learning: A scoping literature review. Computers and Education Open, 100174.
Creely, E. (2024). Exploring the Role of Generative AI in Enhancing Language Learning: Opportunities and Challenges. International Journal of Changes in Education.
Tang, Z., & Zhang, Y. (2023). Application of Generative Artificial Intelligence in English Education: Taking ChatGPT System as an Example, 42-46. doi:10.1109/ICET59358.2023.10424297
Jose Belda-Medina es Profesor Titular en la Universidad de Alicante (España), donde ha enseñado Lingüística Aplicada durante más de 25 años. Su investigación abarca la Lingüística Aplicada, el Aprendizaje de Idiomas Asistido por Computadora (CALL) y el Aprendizaje de Idiomas Mediante Tecnología (TELL), con numerosas publicaciones. Desde 2021, lidera el grupo de investigación DIGITAL LANGUAGE LEARNING (DL2), centrado en la integración de IA generativa, los chatbots y la Realidad Aumentada (AR) en la educación para mejorar las habilidades tecnológicas y pedagógicas de los docentes. Su investigación se centra en entornos de aprendizaje de idiomas innovadores, adaptativos y asistidos mediante el uso de la tecnología.
Website: https://tinyurl.com/JoseBeldaMedina
English
Generative AI in Education: Enhancing Teachers’ Technological and Pedagogical Skills
This presentation is designed to equip educators with the technological skills and pedagogical insights needed to integrate generative AI tools effectively in the classroom. Generative AI applications like ChatGPT, Tome, Curipod, and Almanack offer innovative ways to engage students—from creating interactive content and simulating conversations to providing personalized feedback—transforming traditional educational dynamics (Pack & Maloney, 2023). Recent studies demonstrate that these tools can support core language skills, including speaking, listening, reading, and writing, thus allowing teachers to adapt instruction to diverse learner needs (Creely, 2024; Law, 2024). However, integrating AI also presents challenges; balancing AI with conventional teaching practices, ensuring data privacy, and fostering ethical AI use are essential to realizing the full potential of these technologies in the classroom. Through hands-on activities, educators will engage with various AI tools, exploring different applications for assessment and providing focused feedback on grammar, coherence, and vocabulary without replacing essential teacher input. The session will also cover best practices for prompt formulation and lesson planning that personalize learning. Ultimately, the workshop aims to help educators build a practical toolkit, empowering them to create adaptive, inclusive, and engaging learning environments.
Keywords: autonomous learning, generative AI, language acquisition, digital tools, self-directed practice
References
Pack, A., & Maloney, J. (2023). Potential affordances of generative AI in language education: Demonstrations and an evaluative framework. Teaching English with Technology, 23(2), 4-24.
Law, L. (2024). Application of generative artificial intelligence (GenAI) in language teaching and learning: A scoping literature review. Computers and Education Open, 100174.
Creely, E. (2024). Exploring the Role of Generative AI in Enhancing Language Learning: Opportunities and Challenges. International Journal of Changes in Education.
Tang, Z., & Zhang, Y. (2023). Application of Generative Artificial Intelligence in English Education: Taking ChatGPT System as an Example, 42-46. doi:10.1109/ICET59358.2023.10424297
Jose Belda-Medina is a Senior Lecturer at the University of Alicante (Spain), where he has taught Applied Linguistics for over 25 years. His research spans Applied Linguistics, Computer-Assisted Language Learning (CALL), and Technology-Enhanced Language Learning (TELL), with numerous publications. Since 2021, he has led the DIGITAL LANGUAGE LEARNING (DL2) research group, focusing on the integration of generative AI, chatbots, and Augmented Reality (AR) in education to enhance teachers’ technological and pedagogical skills. His work emphasizes innovative, adaptive, and mobile-assisted language learning environments driven by AI.
Website: https://tinyurl.com/JoseBeldaMedina
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0115-0417

Prof. Ciara Wigham
Aprendizaje Digital de Lenguas para Jóvenes Estudiantes: el potencial transformador del intercambio virtual
Español
Aprendizaje Digital de Lenguas para Jóvenes Estudiantes: el potencial transformador del intercambio virtual
Ciara R. Wigham, Laboratoire ACTé, Université Clermont Auvergne, France.
Las tecnologías digitales se están convirtiendo en una parte integral de las aulas de L2 para jóvenes estudiantes. La investigación muestra numerosos beneficios del aprendizaje digital de lenguas, incluyendo mayor motivación del alumno y de su compromiso emocional, la mejora de la conciencia intercultural y de la autonomía y mayores oportunidades para el uso de la L2 en contextos auténticos. Aunque Technology-Mediated Task-Based Language Teaching (TMTBLT) puede ofrecer beneficios particulares para la adquisición de la L2, su utilización puede suponer dificultades. A nivel práctico, estos obstáculos incluyen una formación insuficiente del profesorado y la disponibilidad limitada de material didáctico adecuado, una carencia que muchas iniciativas de colaboración han intentado compensar (European Commission, 2024). Además, un factor clave que obstaculiza la innovación pedagógica en este ámbito es la falta de pruebas empíricas que demuestren la eficacia de TMTBLT en los alumnos más jóvenes.
Tras proporcionar una visión general del campo del Aprendizaje Digital de Lenguas para jóvenes estudiantes, esta comunicación prestará especial atención a las iniciativas y resultados de los proyectos RAVEL y E-LIVE que exploraron el intercambio virtual síncrono en el aula de L2 para jóvenes estudiantes. Se mostrarán dos estudios iniciales (Whyte et al., 2022; Wigham & Clavel Arroitia, in press) que exploraron las creencias de los profesores sobre el aprendizaje y la enseñanza de una L2 y sus puntos de vista específicos sobre el aprendizaje digital de idiomas y el intercambio virtual. En combinación con una visión sistemática de los estudios de investigación en el aprendizaje digital de lenguas que se centraron en la producción oral y las habilidades de interacción de los jóvenes estudiantes (Sacré et al., 2023), los resultados de los estudios mencionados ayudaron al co-diseño de tareas para el intercambio virtual síncrono (Calvez et al., 2022) que posteriormente se implementaron en las aulas con jóvenes estudiantes. A continuación, se mostrarán los estudios de investigación que analizaron las instancias de la tarea en relación con la autonomía del alumno, el uso de la lengua target (objetivo) (discurso) y el papel del profesor (Wigham & Whyte, 2024a; 2024b).
La presentación concluirá con una discusión del potencial transformador del intercambio virtual dentro del campo del aprendizaje digital de lenguas para abordar las necesidades cambiantes de aulas diversas culturalmente, a la misma vez que se trata de dotar a jóvenes alumnos con las habilidades comunicativas del siglo XXI necesarias para participar e interactuar en contextos de habla auténticos.
Referencias:
Calvez, M., Dhif, N., Duvivier, A., Lys, N., Papon, F., Pegoraro, S., Pileyre, M., Redondo, C., Rouby, C., Tissier, B., Whyte, S., Wigham, C. R., & Younès, N. (2022). GTnum RAVEL Scénarios pédagogiques. [https://zenodo.org/record/7441186]
E-LIVE (2024). Engaging Languages in Intercultural Virtual Exchange. [https://eliveproject.eu]
European Commission (2024). Erasmus Plus projects. https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects Accessed 18/10/2024.
RAVEL (2022). Ressources pour l’apprentissage en classe virtuelle et l’enseignement des langues. [https://acte.uca.fr/productions-scientifiques/operations-de-recherche/ressources-pour-lapprentissage-en-classe-virtuelle-et-lenseignement-des-langues-gtnum-ravel]
Sacré, M., Blanchard Rodrigues, C., Foucher, A.-L., Wigham C. R., Javourey-Drevet, L. (2023). La production orale en langue étrangère avec les outils numériques : une revue systématique des études scientifiques conduites au niveau du primaire [https://zenodo.org/record/7509318]
Whyte, Wigham & Younès, N. (2022). Insights into Teacher Beliefs and Practice in Primary-School EFL in France. Languages, 2022, 7 (3), pp.185. [10.3390/languages7030185].
Wigham, C.R. & Clavel Arroitia, B. (in press). The training needs of primary and secondary in-service school teachers engaging in virtual exchange.
Wigham, C.R. & Whyte, S. (2024a). Teacher role in synchronous oral interaction: Young learner telecollaboration. Language Learning & Technology, 28(1), 1–27. https://hdl.handle.net/10125/73599
Wigham, C.R. & Whyte, S. (2024b). Sink or swim? Learner autonomy in synchronous oral telecollaboration from a task-based perspective. EuroCALL 2024, Trnava University, Aug 2024, Trnava, Slovakia. [hal-04785111]
Ciara R. Wigham es Profesora Titular de Enseñanza de Lengua Inglesa y Didáctica en la Université Clermont Auvergne. Sus intereses de investigación incluyen la comunicación pedagógica multimodal en el aprendizaje online de lenguas, la formación de profesores en Computer-Assisted Language Learning y las metodologías para estructurar interacciones a partir de situaciones de aprendizaje online en corpus CMC multimodales. Es miembro permanente del laboratorio de investigación Acté (Activité, Connaissance, Transmission, Education).
English
Digital Language Learning for Young Learners: the transformative potential of virtual exchange
Ciara R. Wigham, Laboratoire ACTé, Université Clermont Auvergne, France.
Digital technologies are becoming an integral part of young learner L2 classrooms. Research highlights numerous benefits of digital language learning, including heightened learner motivation and emotional engagement, improved intercultural awareness and autonomy, and increased opportunities for authentic L2 use. While technology-mediated task-based language teaching (TMTBLT) may offer particular benefits for L2 acquisition, its adoption faces several barriers. On a practical level, these include insufficient teacher training and the limited availability of suitable teaching material – a gap that many collaborative initiatives have sought to bridge (European Commission, 2024). Additionally, a key factor hindering pedagogical innovation in this area is the lack of empirical evidence demonstrating the effectiveness of TMTBLT for young learners.
After providing an overview of the field of Digital Language Learning for young learners, this paper will pay particular attention to initiatives and results from the RAVEL and E-LIVE projects that explored synchronous virtual exchange in the young learner L2 classroom. I will report on two initial studies (Whyte et al., 2022; Wigham & Clavel Arroitia, in press) that explored teachers’ beliefs about L2 learning and teaching and their specific views of digital language learning and of virtual exchange. Combined with a systematic overview of research studies in digital language learning that focused on YL’s oral production and interaction skills (Sacré et al., 2023), results from the aforementioned studies informed the co-design of tasks for synchronous virtual exchange (Calvez et al., 2022) that were subsequently implemented in young learner classrooms. I will then turn to research studies that analysed the task instantiations in relation to learner autonomy, learners’ use of the target language (discourse), and teacher role (Wigham & Whyte, 2024a; 2024b).
The presentation will conclude with a discussion of the transformative potential of virtual exchange within the field of digital language learning to address the evolving needs of culturally-diverse classrooms while equipping young learners with 21st-century communication skills to engage and interact in authentic contexts.
References:
Calvez, M., Dhif, N., Duvivier, A., Lys, N., Papon, F., Pegoraro, S., Pileyre, M., Redondo, C., Rouby, C., Tissier, B., Whyte, S., Wigham, C. R., & Younès, N. (2022). GTnum RAVEL Scénarios pédagogiques. [https://zenodo.org/record/7441186]
E-LIVE (2024). Engaging Languages in Intercultural Virtual Exchange. [https://eliveproject.eu]
European Commission (2024). Erasmus Plus projects. https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects Accessed 18/10/2024.
RAVEL (2022). Ressources pour l’apprentissage en classe virtuelle et l’enseignement des langues. [https://acte.uca.fr/productions-scientifiques/operations-de-recherche/ressources-pour-lapprentissage-en-classe-virtuelle-et-lenseignement-des-langues-gtnum-ravel]
Sacré, M., Blanchard Rodrigues, C., Foucher, A.-L., Wigham C. R., Javourey-Drevet, L. (2023). La production orale en langue étrangère avec les outils numériques : une revue systématique des études scientifiques conduites au niveau du primaire [https://zenodo.org/record/7509318]
Whyte, Wigham & Younès, N. (2022). Insights into Teacher Beliefs and Practice in Primary-School EFL in France. Languages, 2022, 7 (3), pp.185. [10.3390/languages7030185].
Wigham, C.R. & Clavel Arroitia, B. (in press). The training needs of primary and secondary in-service school teachers engaging in virtual exchange.
Wigham, C.R. & Whyte, S. (2024a). Teacher role in synchronous oral interaction: Young learner telecollaboration. Language Learning & Technology, 28(1), 1–27. https://hdl.handle.net/10125/73599
Wigham, C.R. & Whyte, S. (2024b). Sink or swim? Learner autonomy in synchronous oral telecollaboration from a task-based perspective. EuroCALL 2024, Trnava University, Aug 2024, Trnava, Slovakia. [hal-04785111]
Ciara R. Wigham is a Senior Lecturer in English Language Teaching and Didactics at Université Clermont Auvergne. Her research interests include multimodal pedagogical communication in online language learning, teacher education in computer-assisted language learning, and methodologies for structuring interactions from online learning situations into multimodal CMC corpora. She is a permanent member of the Acté research laboratory Activité, Connaissance, Transmission, Education).

Prof. Fernando Fraga Varela
Español
English
Fernando Fraga Varela graduated in the Faculty of Education Sciences in the Universidad de Santiago de Compostela as a Specialist Teacher in Music Education in 1998. He was a teacher in Primary Education for 23 years. At the same time, between 2001 and 2003 he got a degree in Pedagogy with a specialization in School Education in the Universidad de Santiago de Compostela. He has a PhD in Pedagogy and is currently a Senior Lecturer in the Department of Pedagogy and Didactics at the same university. He is a member of the Research Group Stellae. His research interest focuses mainly on Digital Teaching in specific areas, such as teacher training, its integration in school environments or in the area of professional knowledge and beliefs. He participates in different I+D projects, both national and internationally.

Carmen Rodríguez-Martínez
Español
Carmen Rodríguez-Martínez Titular de Universidad. Universidad de Málaga (España). Sus líneas de investigación se desarrollan en formación del profesorado, políticas educativas y género. Ha ocupado cargos de directora general en la Consejería de Educación de la Junta de Andalucía (2004-2008). Dirige el provecto Nacional (IP1): «Nuevas políticas educativas y su impacto en la equidad. Trabaja en redes y proyectos con universidades de Europa y Latinoamérica. (Grupo Clacso y Red Wera International Research Network). Pertenece al Foro de Sevilla: porotrapoliticaeducativa.org.
English
Carmen Rodríguez-Martínez University Lecturer. University of Malaga (Spain). Her research interests are teacher training, educational policies and gender. She has held the position of Director General in the Ministry of Education of the Andalusian Regional Government (2004-2008). She directs the National Project (IP1): ‘New educational policies and their impact on equity. She works in networks and projects with universities in Europe and Latin America (Clacso Group and Wera International Research Network). She is a member of the Seville Forum: porotrapoliticaeducativa.org.

Fernando Trujillo Sáez
Inteligencia Artificial para el desarrollo de la Comunicación Humana: Escritura y Oralidad en tiempos de IA
Español
Inteligencia Artificial para el desarrollo de la Comunicación Humana: Escritura y Oralidad en tiempos de IA
El desarrollo de la comunicación oral y escrita es un rasgo inherentemente humano, pero la Inteligencia Artificial ha venido a revolucionar su enseñanza y aprendizaje. Por este motivo, analizaremos cuál puede ser el impacto de la Inteligencia Artificial en la adquisición de estas destrezas en procesos de aprendizaje de lenguas adicionales y cómo podemos incorporarlas al aula de lenguas de la manera más eficaz posible.
En la charla se presentarán los resultados obtenidos por los estudiantes en ambas intervenciones y se debatirán las implicaciones pedagógicas y los retos que plantea el uso de tecnología punta en las aulas de idiomas de educación primaria.
Fernando Trujillo Sáez es doctor en Filología Inglesa y profesor titular en el departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la Universidad de Granada, donde imparte clases en la Facultad de Educación, Economía y Tecnología de Ceuta. Su trayectoria incluye cargos directivos universitarios y una destacada labor en investigación educativa, especialmente en enseñanza de lenguas y tecnología educativa. Es codirector del Máster en Promoción de la Salud y Salud Comunitaria, y participa en diversos másteres relacionados con educación y enseñanza de idiomas. Ha coordinado proyectos significativos como el «Marco Global de la Competencia para Aprender y Educar en la Era Digital» para ProFuturo y el Pacto por una Granada Educadora. Actualmente dirige el grupo de investigación «Conocimiento Abierto para la Acción Social» y es co-IP del Proyecto LEyLA sobre educación infantil plurilingüe. Es autor de varios libros y mantiene una presencia activa en redes sociales académicas y generalistas, con más de 40,000 seguidores en Twitter. Es socio fundador y asesor científico-tecnológico de Conecta13, spin-off de la Universidad de Granada.
English
Artificial Intelligence for the Development of Human Communication: Writing and Orality in the Time of AI
The development of oral and written communication is an inherently human trait, but Artificial Intelligence has come to revolutionise its teaching and learning. For this reason, we will analyse what the impact of Artificial Intelligence can be on the acquisition of these skills in additional language learning processes and how we can incorporate them into the language classroom in the most effective way possible.
The talk will present the results obtained by students in both interventions and discuss the pedagogical implications and challenges of using cutting-edge technology in primary language classrooms.
Fernando Trujillo Sáez holds a PhD in English Philology and is a tenured lecturer in the Department of Language and Literature Didactics at the University of Granada, where he teaches in the Faculty of Education, Economics and Technology in Ceuta. His career includes university management positions and outstanding work in educational research, especially in language teaching and educational technology. He is co-director of the Master’s Degree in Health Promotion and Community Health, and participates in various master’s degrees related to education and language teaching. He has coordinated significant projects such as the ‘Global Competence Framework for Learning and Education in the Digital Age’ for ProFuturo and the Pact for an Educating Granada. He currently leads the research group ‘Open Knowledge for Social Action’ and is co-IP of the LEyLA Project on multilingual early childhood education. He is the author of several books and maintains an active presence in academic and generalist social networks, with more than 40,000 followers on Twitter. He is a founding partner and scientific-technological advisor of Conecta13, a spin-off of the University of Granada.

Lara González García
Español
Lara González García es diplomada en Educación Primaria por la Universidad de Santiago de Compostela (Campus de Lugo). Actualmente, trabaja como profesora de inglés y tutora de Educación Primaria en el CPI Terras de Maside (Ourense). Su trayectoria profesional incluye cinco años de experiencia en escuelas infantiles en Inglaterra, lo que le ha permitido desarrollar una perspectiva internacional en la enseñanza de lenguas. En la actualidad, compagina su labor docente con la formación del profesorado en los centros de formación de la Consellería de Educación, donde imparte cursos sobre metodologías innovadoras aplicadas a la enseñanza de inglés en educación infantil y primaria, teniendo en cuenta las necesidades y motivaciones del alumnado.
English
Lara González García holds a degree in Primary Education from the University of Santiago de Compostela (Lugo Campus). Currently, she works as an English teacher and Primary Education tutor at CPI Terras de Maside (Ourense). Her professional career includes five years of experience in nursery schools in England, which has allowed her to develop an international perspective on language teaching. Currently, she combines her teaching work with teacher training in the training centres of the Consellería de Educación, where she teaches courses on innovative methodologies applied to the teaching of English in infant and primary education, taking into account the needs and motivations of the students.

Marco Vélez Barreiro
Español
Es socio fundador y director de Kiwaku SL, academia en línea especializada en la preparación de oposiciones educativas, por la que ya han pasado algo más de 600 alumnos de todas las CCAA desde 2017. En ella coordina además el curso de programación didáctica. Su trayectoria en la formación docente incluye colaboraciones con el CAFI y la red de CFRs de Galicia en la impartición de cursos sobre tecnologías educativas desde 2009.
Formó parte del proyecto SBLENDID (2019-21) para el despliegue de la modalidad semipresencial en las EEOOII de Galicia y es miembro de un equipo dedicado a la elaboración de materiales digitales para cursos semipresenciales de la EOI desde 2019. Apasionado por la creación de contenidos educativos audiovisuales, ha coordinado numerosos grupos de trabajo sobre edición de vídeo y es responsable de los canales de YouTube «Langactivité», dirigido a profesores de francés, y «MisterTacEoi», centrado en tecnología e innovación educativa para docentes de Secundaria y EOI. Además, ejerce como coordinador TIC en su departamento, promoviendo la integración de las tecnologías en la enseñanza de idiomas.
English
Marco Vélez Barreiro holds a PhD in English Philology and has been a French teacher at the Official School of Languages of A Coruña since 2012. He began his teaching career as an interim lecturer at the Universidade da Coruña in 2003 and later obtained tenure in Secondary Education in both French (2004) and English (2006), as well as in the Official School of Languages in 2007. Additionally, he has served twice as a member of the French examination board for competitive teaching exams and worked as an English exam coach for three years.
He is the CEO and director of Kiwaku SL, an online academy specializing in teacher certification exam preparation, which has trained over 600 students from all Spanish regions since 2017. He also coordinates the didactic programming course within the academy. His experience in teacher training includes collaborations with CAFI and the CFR network of Galicia, delivering courses on educational technology since 2009.
He was part of the SBLENDID project (2019–21), aimed at implementing the blended-learning model in the Official Schools of Languages of Galicia, and has been a member of a team dedicated to developing digital materials for blended-learning courses since 2019. Passionate about audiovisual educational content creation, he has coordinated numerous working groups on video editing and manages the YouTube channels «Langactivité», aimed at French teachers, and «MisterTacEoi», focused on technology and educational innovation for Secondary and Official Language School teachers. Additionally, he serves as the ICT coordinator in his department, promoting the integration of technology into language teaching.

Melania Baltasar Otero
Español
Ha vivido en países de lengua inglesa como Canadá o Escocia y ha participado en diversos programas como PIALE o Erasmus+ en diferentes países europeos.
Imparte cursos de formación para el profesorado de lengua inglesa en los centros de formación de la Consellería de Educación y participa también como relatora en diversas jornadas educativas de la Consellería de Educación y de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
.
English
Melania Baltasar Otero has a degree in Primary Education from the University of Santiago de Compostela, where she also obtained a degree in English as a foreign language. She currently works as a teacher of primary education and English at CEIP Plurilingüe Eloísa Rivadulla (Chantada, Lugo), where she teaches English language in 4th, 5th and 6th grades of infant education and first cycle of primary education, as well as CLIL subjects. She has been the coordinator of educational innovation programmes such as conversation assistant programmes and multilingual centres.
She has lived in English-speaking countries such as Canada and Scotland and has participated in various programmes such as PIALE and Erasmus+ in different European countries.
She teaches training courses for English language teachers in the training centres of the Regional Ministry of Education and also participates as a speaker in various educational conferences of the Regional Ministry of Education and the National University of Distance Education (UNED).

Dr. Melinda Dooly Owenby
Bringing vanguard technology into primary education language teaching: Promises kept?
Español
Introducir la tecnología de vanguardia en la enseñanza primaria de idiomas: ¿promesas cumplidas?
En esta charla se describirán dos proyectos llevados a cabo recientemente en aulas de inglés como lengua extranjera (EFL) de educación primaria (escuelas separadas). En el primer caso
se utilizó la Realidad Virtual (RV) para fomentar el uso de la lengua meta (inglés) con alumnos de 5º y 6º curso, en el segundo caso se integró la Inteligencia Artificial (IA) como recurso clave para que los alumnos de 4º curso apoyaran su producción lingüística mientras colaboraban en un Intercambio Virtual (IE) con una escuela de Nigeria. En ambos casos, los datos se recogieron a través de la etnografía, utilizando grabaciones de vídeo y capturas de pantalla, complementadas con los resultados de los alumnos y las reflexiones de los profesores.
En primer lugar, describiré el diseño pedagógico y la implementación del proyecto de RV que integraba dos escenarios de instrucción complementarios (Dooly & López Vera, 2024). El primer escenario tiene lugar en un entorno de Realidad Virtual (RV), donde los estudiantes de EFL interactúan con hablantes nativos de inglés, mientras que el segundo tiene lugar en un entorno no inmersivo (no RV) entre iguales. Presentaré un análisis de las interacciones de estudiantes seleccionados en ambos contextos, utilizando el Análisis Multimodal de la Conversación (AMC).
A continuación, describiré el proyecto AI-VE, que puso en contacto a estudiantes de España y Nigeria para abordar el Objetivo de Desarrollo Sostenible (ODS) 6 de las Naciones Unidas: Agua potable y saneamiento. El proyecto adoptó un enfoque interdisciplinar para integrar el EFL con las Ciencias Sociales, permitiendo a los estudiantes analizar las desigualdades relacionadas con el agua, llevar a cabo investigaciones y desarrollar habilidades de escritura persuasiva y oratoria a través de la creación de contenidos asistida por IA.
En la charla se presentarán los resultados obtenidos por los estudiantes en ambas intervenciones y se debatirán las implicaciones pedagógicas y los retos que plantea el uso de tecnología punta en las aulas de idiomas de educación primaria.
Referencias:
Dooly, M. & López Vera, M.. (2024). La realidad virtual (RV) en el aula de la lengua inglesa: un estudio etnográfico. Didáctica. Lengua y Literatura, 36, 201 – 213. https://doi.org/10.5209/dill.88767
Dra. Melinda Dooly es catedrática Serra Húnter en el Departamento de Didáctica de la Lengua, la Literatura y las Ciencias Sociales en la Universitat Autònoma de Barcelona. Recientemente ha sido otorgada una beca ICREA Academia (2025-2030). Su investigación principal aborda el aprendizaje de lenguas basado en proyectos y mediado por la tecnología, la comunicación intercultural y las competencias del siglo XXI en la formación del profesorado. Ha publicado muchos artículos en revistas internacionales y es autora de capítulos y libros en sus áreas de investigación. Es coeditora de la serie de libros Telecollaborative Learning and Virtual Education in Education (anteriormente Telecollaboration in Education), publicada por Peter Lang. Es investigadora principal de GREIP: Grup de Recerca en Educació, Interacció i Plurilingüisme (Grupo de Investigación en Educación, Interacción y Plurilingüismo).
English
Bringing vanguard technology into primary education language teaching: Promises kept?
This talk will describe two projects recently implemented in English as a Foreign Language (EFL) classrooms in primary education (separate schools). In the first case, Virtual Reality (VR) was used to foster target language use (English) with 5th and 6th graders, in the second case Artificial Intelligence (AI) was integrated as a key resource for 4th graders to support their language output while collaborating in a Virtual Exchange (VE) with a school in Nigeria. In both cases, data were collected through ethnography, using video recordings and screen captures, supplemented by student output and teacher reflections.
First, I will describe the pedagogical design and implementation of the VR project which integrated two complementary instructional scenarios (Dooly & López Vera, 2024). The first scenario takes place in a Virtual Reality (VR) environment, where EFL students interact with native English speakers, while the second occurs in a non-immersive (non-VR) peer-to-peer setting. I will present an analysis of selected students’ interactions in both contexts, using Multimodal Conversation Analysis (MCA).
Next, I will outline the project the AI-VE project which connected students from Spain and Nigeria to address United Nations Sustainable Development Goal (SDG) 6: Clean Water and Sanitation. The project took an interdisciplinary approach to integrate EFL with Social Sciences, enabling students to analyze water-related inequalities, conduct research, and develop persuasive writing and public speaking skills through AI-assisted content creation.
The talk will present student outcomes from both interventions before discussing pedagogical implications as well as challenges when using cutting edge technology in primary education language classrooms.
References
Dooly, M. & López Vera, M.. (2024). La realidad virtual (RV) en el aula de la lengua inglesa: un estudio etnográfico. Didáctica. Lengua y Literatura, 36, 201 – 213. https://doi.org/10.5209/dill.88767
Dr. Melinda Dooly is a Serra Húnter Full Professor, in the Department of Language & Literature Education and Social Science Education at the Universitat Autònoma de Barcelona. She has recently been awarded an ICREA Acadèmia grant (2025-2030). Her principal research addresses technology-enhanced project-based language learning, intercultural communication and 21st century competences in teacher education. She has published widely in international journals and authored chapters and books in this area of study. She is co-editor of the book series Telecollaborative Learning and Virtual Education in Education (formerly Telecollaboration in Education), published by Peter Lang. She is lead researcher of GREIP: Grup de Recerca en Educació, Interacció i Plurilingüisme (Research Centre for Education, Interaction & Plurilingualism).